facebook

Kanał You Tube

poniedziałek, 5 stycznia 2015

Jod – dlaczego jest tak ważny w ciąży?




Jod jest jednym z wielu składników mineralnych koniecznych do właściwego funkcjonowania naszego organizmu. Przyczynia się przede wszystkim do produkcji hormonów tarczycy, które wpływają na:
  • właściwy rozwój układu nerwowego
  • odpowiednie funkcjonowanie mózgu
  • metabolizm
  • pracę układu krążenia
  • pracę mięśni.

Zbyt mały poziom jodu w ciąży może skutkować:

  • wadami wrodzonymi płodu
  • zaburzeniami o charakterze psychomotorycznym.

Z kolei niedoczynność tarczycy związana z niedoborem jodu zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu lub poronienia.

Kobiety planujące ciąże powinny spożywać 50 mikrogramów jodku potasu na dobę. W ciąży zapotrzebowanie rośnie do 150-200 mikrogramów na dobę. Źródłem jodu są:

  • sól kuchenna
  • jodowana woda
  • ryby
  • glony morskie.

Należy jednak pamiętać, że nadmiar jodu w ciąży może prowadzić do niedoczynności tarczycy oraz wola u noworodka.

30 komentarzy:

  1. O Jod ogólnie bardzo ciężko... Produkty zawierają go śladowe ilości...
    PS. Najlepszego dla Ciebie na Nowy Rok!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jest.
      Bardzo dziękuję za życzenia!

      Usuń
  2. Nawet nie wiedziałam, ze jod jest tak ważny dla kobiet w ciąży... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z tym jodem to zawsze był problem...

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawy wpis.. nie miałam pojęcia o takich właściwościach jodu a aczej jego braku..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego postanowiłam napisać ten post. Mam nadzieję, że paru osobom uświadomi jak ważny jest jod.

      Usuń
  5. Przed ciąża lub w trakcie warto w ogóle tarczyce zbadać, jej choroby to plaga w tych czasach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coraz więcej osób choruje na tarczycę, to prawda. Warto pamiętać o badaniach.

      Usuń
  6. O tym akurat wiem, więc podczas ciąży jodu mi na pewno nie zabraknie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w rodzinie osobę, która ma problemy z tarczycą, więc wiem jak drogocenny jest jod w naszej diecie :-) pozdrawiam cieplutko :-) a jak tam samopoczucie :-) mam nadzieję, że dobrze sobie radzisz :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. W ciązy wszystkie składniki mineralne wiatminy maja wielki wpływ na ukształtowanie bobasa., wartyo więc miec urozmaicona diete. a takze lykac zalecone suplementy

    OdpowiedzUsuń
  9. Jod pozyskujemy raczej z ryb i glonów ;) W ciąży nie jesteśmy więc nie martwimy się tym za bardzo xD Ale warto o tym pamiętać ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasem mamy problemy z wagą i nawet nam przez myśl nie przejdzie że to niedobór jodu. Tak samo bóle stawów mogą być spowodowane niedoborem tego cudeńka.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jod jest ważny nie tylko w czasie ciąży, ale i na co dzień. Zbilansowana dieta jest kluczem do zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. To dlatego miałam taką ochotę na ryby nad morzem, choć w ciąży nie byłam :/

    OdpowiedzUsuń
  13. Jod potrzebny kobietom pewnie bardziej niz facetom :)

    OdpowiedzUsuń
  14. bardzo pouczające, nie miałam o tym pojęcia ;))

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiedziałam, ale na szczęście nie miałam większego problemu.
    Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku. Dużo, dużo, dużo zdrowia :*

    OdpowiedzUsuń
  16. W ciąży i dla wszystkich....moja mama miała problemy z tarczycą. na dlugo po urodzeniu dzieci. Ja zajadam głównie ryby dla pozyskania jodu :)
    Pozdrawiam i zdrówka życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. trzeba jechać nad morze: ) pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  18. Koniecznie do zapamiętania na przyszłość :-))

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdrówka, u mnie też się włączył czas przeziębienia :(

    OdpowiedzUsuń
  20. Jod to najlepiej nad morzem zgarniać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. A najlepsze byłyby pewno spacery nad morzem o tej porze roku...

    OdpowiedzUsuń
  22. Dobrze wiedzieć. Ja się koncentrowałam jedynie na żelazie i magnezie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie miałam pojęcia, że jod jest taki ważny i jego niedobory mogą tak skutkować :O

    OdpowiedzUsuń