facebook

Kanał You Tube

sobota, 8 sierpnia 2015

Kwas foliowy – dlaczego jest tak ważny?





Kwas foliowy to witamina z grupy B. Powinny go przyjmować zarówno kobiety, które planują ciąże, jak i ciężarne. W ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta od 2 do 4 razy. Jego niedobór może powodować wady wrodzone centralnego systemu nerwowego u dziecka. Zaleca się, by kobiety, które planują ciąże zażywały kwas foliowy co najmniej na 3 miesiące przed zajściem w ciążę.
Obok suplementacji warto również wzbogacić dietę w produkty bogate w kwas foliowy. Zalicza się do nich:
  • szpinak
  • brokuły
  • fasolka szparagowa
  • kalafior
  • bób
  • szparagi
  • brukselkę
  • groszek
  • czarną fasolę
  • ciecierzycę
  • pomarańcze
  • grejpfruty
  • banany
  • zboża (m.in. otręby)
  • mleko
  • jogurty
  • wątróbkę (uwaga - zbyt duża ilość witaminy A zawartej w wątróbce może być szkodliwa dla dziecka)
  • jaja.
Ważne, że zbyt duża ilość kwasu foliowego jest również niebezpieczna dla dziecka
Ja w obu ciążach przyjmowałam kwas foliowy przez pierwsze dwa trymestry. Później lekarze zalecali zamianę kwasu foliowego na  kompleks witamin dla ciężarnych, w których był również kwas foliowy.

33 komentarze:

  1. O kwasie foliowym należy pamietać odn samego początku ciąży

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. To bardzo ważne dla dziecka.

      Usuń
  2. Kwas foliowy jest cennym składnikiem dla nas kobiet. Pozdrawiam kochana :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już wiem po co kobietom kwas foliowy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejna porcja ciekawej i przydatnej wiedzy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio miałam ”zajady” w kącikach ust, przeczytałam, że to jest spowodowane deficytem witaminy b2, zaczęłam suplementacje i szybko stan się poprawił. Teraz mimo, że nie planuję ciąży w najbliższym czasie kupię sobie kwas foliowy bo widzę, że jest potrzebny mojemu organizmowi, może pomóc a na pewno nie zaszkodzi. jem dużo warzyw a nawet bardzo dużo oraz owoców jednak mój organizm nie wykorzystuje tych dobrodziejstw tak jak powinien. ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że często kwas foliowy zawarty w owocach i warzywach nie wystarcza i wówczas konieczna jest suplementacja. Problem z przyswajaniem różnych witamin to kwestia indywidualna. Ja swego czasu miałam taki problem z magnezem. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. Ja pół roku przed zajściem w ciąże również brałam kwas foliowy ;) Taka rada od ginekologa, która mnie leczyła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to dobre założenie. Lepiej brać dużo wcześniej niż nie brać wcale. Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Ja też sié wspomagałam kwasem foliowym!

    OdpowiedzUsuń
  8. kwas foliowy jest naprawdę bardzo ważny. pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o tym, że jest bardzo ważny, świetnie, że o tym piszesz:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kilku osobom te informacje się przydadzą:)

      Usuń
  10. Poznaj 101 sposobów, jak zgubić zbędne kilogramy po urodzeniu dziecka
    http://tiny.pl/gx54m

    OdpowiedzUsuń
  11. ja używałam zgodnie z zaleceniem do samego końca, nie wiedziałam, że w III trymestrze należy odstawić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba zależy od ciężarnej. Ja tylko zamieniłam na preparat, który zawierał obok kwasu foliowego jeszcze wiele innych witamin i minerałów.

      Usuń
  12. Każda mama wiedzieć powinna i nie tylko mama...

    OdpowiedzUsuń
  13. Masz bardzo ciekawe wpisy :) wszystko w jednym miejscu :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pożądany składnik :) warto wiedzieć kiedy, jak i ile... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pożądany składnik :) warto wiedzieć kiedy, jak i ile... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Całe szczęście lekarze bardzo pilnują, aby kobiety w ciąży i planujące dzieci przyjmowały kwas foliowy, to bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z tobą to można w ciąże bezpieczenie zachodzić. Jesteś wielka. Kwas foliowy to bardo ważna rzecz masz racje

    OdpowiedzUsuń
  18. ja w oczekiwaniu na ciążę, przyjmuję od ponad pół roku kwas foliowy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Od maja regularnie biorę kwas foliowy, znowu :) W poprzedniej ciąży brałam do połowy drugiego trymestru.

    OdpowiedzUsuń