facebook

Kanał You Tube

niedziela, 17 czerwca 2018

Czym jest makrosomia płodu (hipertrofia wewnątrzmaciczna płodu)?


makrosomia płodu

Słyszeliście kiedyś o makrosomii płodu? To określenie, które stosuje się do płodu o dużej masie ciała. Temat jest mi szczególnie bliski. O makrosomii płodu nie słyszałam do chwili, kiedy okazało się, że ten problem mnie dotyczy. Moje pierwsze dziecko ważyło prawie 5 kg!
Wyróżnia się następujące stopnie makrosomii:
-I stopień – waga urodzeniowa dziecka jest wyższa niż 4 kg,
-II stopień – waga urodzeniowa dziecka jest wyższa niż 4,5 kg,
-III stopień – waga urodzeniowa dziecka jest wyższa niż 5 kg.
Makrosomię wykrywa się za pomocą USG. Do głównych przyczyn makrosomii zalicza się:
-cukrzycę,
-nadciśnienie tętnicze w ciąży,
-nadwagę matki,
-ciążę powyżej 35. roku życia.
W moim przypadku mniej więcej od połowy ciąży na każdym USG z pomiarów wynikała, że waga jest wyższa niż powinna. Pytałam o to moją lekarkę. Ta za każdym razem zapewniała, że tak nie jest. Kiedy w 39. tygodniu USG pokazało prawie 5 kg byłam załamana. Ginekolog przekonywała mnie, że spokojnie urodzę naturalnie. Wtedy skontaktowałam się z położną i ta namówiła mnie na konsolacje w szpitali. W 40. tygodniu ciąży dwa niezależne od siebie badania pokazały 5 kg oraz 5,2 kg. Lekarze zdecydowali się na zakończenie ciąży przez cesarskie cięcie. Faktyczna waga dziecka była niewiele mniejsza.

2 komentarze:

  1. słyszałam o tym ale nie wiedziałam, że ma to swoją nazwę. 5 kg to spore dziecko.

    OdpowiedzUsuń