facebook

Kanał You Tube

środa, 25 lipca 2018

Kieszonkowe dla dziecka – kiedy i ile?

Nasza przygoda z kieszonkowym zaczęła się na początku przedszkola. Doszło do tego, że na każdych zakupach syn domagał się nowych zabawek i słodyczy. Miarka się przebrała, gdy kupiliśmy mu jedną zabawkę, o którą prosił i w drodze do domu rozpłakał się. Na moje pytanie: co się stało? usłyszałam – „kupiłaś mi tylko jedną rzecz”. Wtedy już wiedziałam, że jeśli czegoś nie zrobię zwariuję. I wtedy nastąpiło olśnienie – kieszonkowe.
Jak często dawać dziecku kieszonkowe?
U nas schemat jest prosty – syn co sobotę dostaje 5 złotych. Dodatkowo odkąd chodzi do szkoły dostaje jeszcze osobną pulę na zakupy w sklepiku. Codziennie pakuję mu wodę i śniadaniówkę, a te dodatkowe środki są na wszelki wypadek (np. kiedy skończy mu się woda). Co do zasadniczego kieszonkowego zasada jest prosta – syn może je wydać na co chce.
Na co wydaje kieszonkowe 4-latek?
Początkowo były to słodycze, potem gazetki z ludzikami Lego. Szybko jednak okazało się, że wydawanie kieszonkowe na głupoty nie przychodzi tak łatwo. Syn potrafi z kieszonkowego zebrać na zestaw klocków za 80-90 złotych. Wow, to się nazywa determinacja.
Zalety kieszonkowego
Skończyły się niezręczne sytuacje w sklepie, płacze i wyrzuty. Syn poznał wartość pieniądza i potrafi nimi dysponować. Co więcej, zanim poszedł do szkoły doskonale znał wszystkie monety i banknoty, i był mistrzem w dodawaniu:)
Jeśli więc zastanawiacie się czy warto swojemu dziecku dawać kieszonkowe powiem z mojego doświadczenia – warto. Moje bliźniaki za pół roku kończą 4 lata. I wiecie co? Od stycznia one też będą otrzymywały tygodniówki.

9 komentarzy:

  1. Kieszonkowe to świetny pomysł ☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Szybko, od 4 latek. Moja ma 2,5 trzeba zacząć myśleć zatem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Również jestem za kieszonkowym dla dziecka. Ja sama niestety dostawałam kieszonkowe dopiero w liceum. Pamiętam, że to była śmieszna kwota bo 20 zł.

    OdpowiedzUsuń
  4. To faktycznie dobre podejście - dziecko zaczyna poznawać wartość pieniądza. Sam widzi, że pieniędzy w portfelu nie przybywa w magiczny sposób, że gdy wydasz je na jedną rzecz, zabraknie na coś innego... zaczyna więc planować, podejmować decyzje co jest dla niego ważniejsze: czy wydać pieniążka tu i teraz, czy odłożyć, dozbierać i za jakiś czas kupić sobie coś "większego".
    Mój Syn co prawda jeszcze od nas kieszonkowego nie dostaje, ale mamy inną "małą tradycję" - zbiera sobie przez prawie cały rok pieniążki, które dostaje od Dziadków, czy "zębowej wróżki;) i potem kupuje za to dowolny zestaw lego. Od nas dostaje jakiś prezent-niespodziankę (oczywiście coś o czym marzy), a za te zaoszczędzone pieniądze wybiera sobie to co sam chce... Może zdecydować czy kupić dwa mniejsze czy jeden większy zestaw. Widzę, ze bardzo go ta urodzinowa tradycja cieszy, no i ma trochę więcej prezentów;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajna opcja, dziecko uczy się oszczędności :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja dawałam, ale był warunek...znasz się na pieniążkach i na godzinie. Działało i przyniosło oczekiwane efekty, szacunek do każdego grosza.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie, dziecko uczy się jak oszczędzać :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Od dziecka dostawałam co jakiś czas drobne pieniądze i sama po sobie widzę jak dobrze nauczyło mnie to zarządzania funduszami. Szkoda mi wydawać kasy na głupoty, zawsze staram się mieć coś w zapasie i nawet jak nie wystarcza mi na jakiś większy zakup, to zawsze mogę wziąć np. szybką pożyczkę do 10 000zł, których jest teraz na rynku wiele i dzięki stałym przychodom szybką ją spłacić. Moje dzieciaki są jeszcze malutkie, ale myślę, że jak tylko skończą 4 latka to również zacznę dawać im te cenne lekcje zarządzania finansami :)

    OdpowiedzUsuń