facebook

Kanał You Tube

piątek, 11 lipca 2014

Bliźnięta. Poradnik dla rodziców – Joanna Tkacz




Jeśli Wy lub ktoś z Waszych bliskich oczekujecie bliźniąt musicie koniecznie sięgnąć po tę książkę. Jest ona skarbnicą wiedzy o bliźniętach. Zwykle książki o ciąży, które trafiają w moje ręce nie do końca spełniają moje oczekiwania. Ten poradnik pozytywnie mnie zaskoczył. Przede wszystkim dlatego, że autorka sama jest mamą bliźniąt. Opisuje swoje doświadczenia, podpiera się danymi statystycznymi, jak również wypowiedziami innych rodziców oraz literaturą fachową w tym zakresie.
Całość podzielona jest na sześć części. Pierwsza to podwójna ciąża i poród. Opisano w nim m.in. reakcje rodziców na informacje o ciąży bliźniaczej, ryzyko jakie niesie za sobą taka ciąża oraz poród i opiekę nad wcześniakami. Kolejna część to odpowiednie przygotowanie na podwójne wyzwanie. Można w niej przeczytać o wyprawce, wózkach, imionach dla bliźniąt oraz przygotowaniu starszego rodzeństwa na pojawienie się dzieci. Sporo miejsca poświęcono również codziennemu życiu z bliźniętami. Poruszono w nim kwestie powrotu do domu ze szpitala, karmienia piersią i butelką, kąpieli, płaczu oraz kolki. Czwarta część nosi tytuł nauczymy się pokonywać trudności. Tu można przeczytać o problemach, z którymi zmagają się rodzice bliźniąt – wyjściem z domu, spacery z dziećmi chodzącymi, jak również podróże. Przedostatnia część opisuje dorastanie bliźniąt. Sporo miejsca poświęcono ich wychowaniu oraz próbie odpowiedzi na pytanie: czy warto je rozdzielać? Z kolei ostatnia część to informacje o podwójnych rodzicach, w tym o zmianach, kryzysach, powrocie do pracy czy grupie wsparcia.
Książka napisana jest przystępnym językiem. Sporo tu również humoru, choć Joanna Tkacz nie unika trudnych problemów takich jak choroby wcześniaków czy śmierć jednego z dzieci.

29 komentarzy:

  1. Mnoga ciąża występuje teraz dosyć często, poradnik więc jest z pewnością przydatny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, coraz częściej można spotkać ciąże bliźniacze. Dobrze, że powstał taki poradnik.

      Usuń
  2. Podwójne szczęście i podwójna robota :D :D
    http://vogueswing.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja to się trochę boję... bo jestem obciążona rodzinnie, że mogę mieć bliźniaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli w Twojej rodzinie występowały bliźniaki to faktycznie masz większą szansę na ciążę mnogą:)

      Usuń
  4. ciąża mnogo to podwójna radośc :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jako nastolatka marzyłam o bliźniętach, bo takie cudne i śliczne.... bo od razu dwójka za jednym razem :) nie udało się....
    Książka super sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób marzy o bliźniakach:) To prawda, dużą zaletą jest to, że ma się dwójkę maluszków za jednym razem. Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Póki co sprawa mnie nie dotyczy. Ale może kiedyś. Kto wie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie wiadomo, co się może przydać:) Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Kiedyś chciałam mieć bliźniaki, ale chyba nie wiedziałam o czym marzę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ani w mojej ani w męża rodzinie nie było bliźniaków, ale różnie to bywa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zawsze chciałam miec bliźnięta bo to za jednym zamachem i sprawa z głowy. Nie udało się ale nie żałuję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mam bliźniąt co prawda, ale pozycja wydaje się być ciekawa. Zawsze mnie zastanawiało jak rodzice bliźniąt sobie radzą i jest to dla mnie nie do pomyślenia w zasadzie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się nad tym zastanawiam. Myślę, że jest to nie lada wyzwanie:)

      Usuń
  11. Mam chyba małe szanse na bliźnięta, ale książka bardzo przydatna :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że pozycja jest na tyle interesująca, że może się przydać wielu osobom. Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. To Twoi rodzice musieli sprostać nie lada wyzwaniu:) Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Książka na pewno przyda się przyszłym rodzicom i rodzicom obecnym bliźniaków :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Moja mama zawsze chciała mieć bliznięta, bardzo fajna książka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka naprawdę ciekawa. Czytałam ją z przyjemnością:)

      Usuń
  15. 21 years old Software Test Engineer III Magdalene Bicksteth, hailing from Nova Scotia enjoys watching movies like Body of War and Foreign language learning. Took a trip to Historic City of Sucre and drives a Land Cruiser. sprawdz innych uzytkownikow

    OdpowiedzUsuń