facebook

Kanał You Tube

sobota, 19 września 2015

Gestoza (zatrucie ciążowe) – cz. I przyczyny i objawy

Gestoza, zwana popularnie zatruciem ciążowym, to stan, który zagraża życiu zarówno matki, jak i dziecka. Jest ona określana jako zespół objawów chorobowych, może powodować przedwczesny poród, a nawet śmierć matki czy obumarcie płodu.  Do objawów zatrucia ciążowego należą przede wszystkim:
  • nadciśnienie tętnicze,
  • białkomocz,
  • obrzęki (jeśli nie ustępują po nocy i obejmują oprócz kończyn dolnych także kończyny górne, twarz czy brzuch),
  • złe samopoczucie,
  • bóle głowy,
  • niewydolność nerek.
Nie muszą występować wszystkie.
Zwykle gestoza pojawia się po 20. tygodniem ciąży i dotyka nawet do 10% ciężarnych. Na zatrucie ciążowe szczególnie są narażone kobiety, które:
  • są pierworódkami,
  • są w ciąży mnogiej,
  • chorują na cukrzycę,
  • chorują na nadciśnienie tętnicze,
  • mają powyżej 35 lat.
Do przyczyn gestozy zalicza się:
  • zmiany hormonalne, które zachodzą w czasie ciąży,
  • złą dietę,
  • predyspozycje genetyczne,
  • zaburzenia psychiczne.
Gestoza to jedna z częściej występujących chorób w ciąży. W pierwszej ciąży miałam podejrzenie zatrucia ciążowego ze względu na problemy z ciśnieniem i białkomocz. Na szczęście okazało się, że obie dolegliwości nie były ze sobą powiązane.

18 komentarzy:

  1. Ja nawet nie wiedziałam, że coś takiego istnieje. mam nadzieję, że gdyby z wyników wychodziło coś takiego to lekarz by mi od razu powiedział.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, lekarze w takiej sytuacji od razu mówią. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Powiem szczerze, że nawet nie wiedziałam że jest taka choroba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam w rodzinie taką chorobę i to jest naprawdę bardzo groźne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz słyszę o tej chorobie...

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie siostra niestety poroniła dziecko od zatrucia ciążowego :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, zatrucie ciążowe czasem prowadzi do poronień. Współczuję Twojej Siostrze, nawet nie chcę sobie wyobrażać przez co przeszła.

      Usuń
  6. najgorsze jak trzeba pół ciąży leżeć w szpitalu, a i tak najczęściej na świat przychodzi wcześniak... ale grunt, że można z tym urodzić zdrowe dzieciątko.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nawet nie słyszałam o takiej chorobie, okropieństwo :/

    OdpowiedzUsuń
  8. szczerze się przyznam, że nie słyszałam o tym! Bardzo pomocny artykuł!

    OdpowiedzUsuń
  9. W pierwszej ciąży chorowałam na gestozę. W zasadzie w linii prostej- na preeklampsję. Współczuję wszystkim Paniom, które muszą przez to przechodzić.

    RECENZJA PRODUKTU- ZŁUSZCZAJĄCE SKARPETY

    OdpowiedzUsuń
  10. Ileż to zagrożeń na nas kobiety czeka, ale zdarzają sie przecież rzadko...

    OdpowiedzUsuń
  11. Straszne rzeczy, pierwszy raz o czymś takim słyszałam.
    /meainsolita.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń